avagy a magyar nép nagy fehér gyermeke menni művelődni Kína

Mr Attila menni China

Mr Attila menni China

BuBi kínai módra

2017. március 24. - mrattilamennichina

Igen, igen, a bérbicajról lesz szó. Az már szeptemberben feltűnt, hogy a legtöbb buszmegálló közelében van egy bérbicaj állomás, de nem érdekelt különösebben, mert az rögtön az elején feltűnt, hogy valamilyen kártya (feltételezem egyszerűen csak bankkártya) kell a használatához, ami nekem nem volt, ráadásul amit akartam, azt gyalog vagy busszal is elértem.

Valamikor 2 hónapja viszont feltűnt a placcon egy szürke színű, narancssárga kerekű dizájnos bicaj, a város legkülönfélébb pontjain leállítva. Csak úgy, semmihez sem hozzálakatolva. Mire gondol ilyenkor az átlag magyar? "Valaki nagyon felelőtlen volt, mindjárt jön Gázsíí és a bicajnak nyoma sincs!" :-D

img_20170304_170717.jpg

img_20170304_170724.jpg


Aztán kiderült, hogy jöhet Gázsíí, de eltekerni nem tud vele, platóra tenni nem érdemes, mert speciális alkatrészei vannak, eladni nem lehet és különben is hamar megtalálnak. A történet a Mobike, egy angolul is beszélő telefonos app, amiben 300 RMB (12500Ft) foglalóért regisztrálhatsz, a bicajba épített GPS-nek köszönhetően térképen megmutatja hol van a közeledben szabad bicaj, s azt 15 percre le is foglalhatod magadnak nehogy más közben elvigye. Aztán ha a bicajnál vagy, akkor leolvasod a QR kódot, regisztrálod magadat a bicajhoz és már kerekezhetsz is, fél órát 1 RMB-ért (42Ft). Ha a célodhoz értél, akkor leszállsz, bárhol letámasztod a bicajt, zárod a hátsó keréknél a bilincset és a bicaj bárki számára újra elérhető.

És akkor lássuk hogy működik ez Budapesten:
Kaució: 25000Ft, minden bérlésnél (Kína: 12500Ft a regisztrációkor)
Napijegy/72 órás jegy/hetijegy: 500Ft/1000Ft/2000Ft (Kína: nincs)
Bérleti díj: első fél óra ingyenes, utána 500Ft/30perc (Kína: 42Ft/30perc az elejétől) - kiskapu a BuBi-nál, hogy ha 29 percenként leteszed a bicajt és újra kibérled, akkor továbbra is ingyenes, de így is 6 órát kell tekerni, hogy a kínai árral versenyképes legyen és amúgy meg valaki mutassa meg nekem azt az embert, aki a gondtalan kerekezést meg akarja zavarni azzal, hogy folyton az óráját nézi és fél óránként BuBi állomást keres...

Ugyan az a szolgáltatás 1/12-ed áron. Ez is egy jó példa arra, hogy miért működik a kínai gazdaság és miért nem működik a magyar: Kínában nem az emberek nettó lehúzása a cél, hanem a szolgáltatás igénybevételének az ösztönzése, ergo a gazdaság pörgetése, ami két tényező miatt is megvalósul: olcsóbb alacsony áron arányaiban többen igénybe veszik ugyanazt a szolgáltatást, másrészt az idő pénz, tehát ha valaki nem gyalog éri el a célját, hanem bicajjal, akkor időt spórol, így több ideje lesz termelő tevékenységet végezni, vagy pihenni, ami viszont a munkában a hatékonyságát növeli...

Feltételezem, hogy a Mobike meghozta az ötlet gazdájának a remélt bevételt és pörgeti a gazdaságot, mert a bicajokon a regisztrációs futósorszám már 30.000 (igen, harmincezer) felett jár, és az elmúlt két hétben feltűnt két vetélytárs is: is egy zöld és egy full narancssárga kétkerekű formájában.

img_20170305_194836.jpg

img_20170311_213223.jpg

A zöld jószág előnye, hogy állítható a nyereg magasság, viszont Tamás próbált regisztrálni, de nem fogadja el a rendszer az útlevél számot, valamint ránézésre hosszabb a tengelytáv is és ezért az az érzésem, hogy sokkal fekvőbb pozícióban kell rajta tekerni... A narancssárga szerkezetből meg még nem láttunk túl sokat és nem is próbáltuk még a regisztrációt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mr-attila-menni-china.blog.hu/api/trackback/id/tr3412350015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy Hun Hunniából 2017.03.30. 09:01:56

Hja és a díjban nem véletlen a külömbség. Gondolom itt legalább pont annyival drágábban "szerezték be" a drótszamarakat mint a messzi csájnában, csak ott valóban előállítás közeli (max 20eFt/bringa, ha csúcstechnikás pl. alumínium váz és felni) itt meg Ferrari áron (papíron mindenképp!) :-((((((((((((
Mondjuk az én bérleti díjamtól nem sz@rn@k az tuti. Ami szomorú, sokan vagyunk így ezzel.
Akkor meg adtak a sz@rnak egy pofont aranyáron... :-(((((
(a gumik egy helyben állva lerohadnak róluk, nem lekopnak, mint normális helyen, nagyjából ugyanannyi idő alatt)

Egy Hun Hunniából 2017.03.30. 09:01:57

Én is néznék hazai bubi kihasznál(atlan)ságot. A tárolónál kiiírt szabályozást többszöri nekifutásra se sikerült felfognom. Nem is csoda. Annyiért autót bérelnék maximum (jó nem sok tízmilliósat!).
(ha itt is úgy büntetnék a lopást, és a korrupciót mint Kínában, jobb világ lenne itt is! igaz sokkal csökkenne a létszám, de legalább elmondhatnánk, hogy "nem hiányzik, csak nincs itt" a kérdezett "személy".

2017.03.30. 09:02:02

"olcsóbb áron arányaiban többen igénybe veszik "
Tanuljuk már meg, nincs olyan, hogy "olcsó ár", az árat senki sem akarja megvenni, ha olcsó akkor sem. Vagy valami olcsó, vagy alacsony az ára.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.03.30. 09:02:03

Meg a rendszer kiépítése is kevesebb be került gondolom, de legalább van Budapesten is. Igaz kisebb, sárgább és savanyúbb de a mienk.
süti beállítások módosítása