Több posztban is volt róla szó, hogy Zhuhai-ban (ahogy Shenzhen-ben és Shanghai-ban is...) rengeteg elektromos busz rója az utakat a régebbi konstrukciótól kezdve az űrtechnikát sejtető egészen új dizájnú buszokig. Jó pár héttel ezelőtt lementem az Operaház közelébe a tengerpartra sétálni. Akkor csak rövid időre láttam és lefényképezni sem volt időm ezt a különös járgányt. Aztán pár nappal később a közelünkben lévő buszgarázs udvarán láttam belőlük egy csomót, csak épp a buszon voltam és az eső is esett, így a fotózás elmaradt. Nem rég újra a tengerparton jártam és akkor már sikerült is megörökíteni. :-)
Előlről...
Igen, egy klasszikus villamos kinézetű elektromos busz... A tengerpartnál lévő úton ingázik Gongbei és az Operaház közötti részen. Még el is tudnám hinni, hogy villamos - de nekem hiányzik a tetejéről az áramszedő... :-D Legalább valami utánzatot tehettek volna rá... :-D
És megvártam míg jön vissza is egy
A hazafelé úton aztán találkoztam még egy érdekességgel. Virág a buszon. Ebben csak az az érdekes, hogy láthatóan a jármű állandó tartozéka, mert a cserép "szakszerűen" rögzítve volt, s az utasok az ilyen dolgokat általában a hátsó ajtó közelében szokták szállítani. :-) Nem rossz ötlet, csak meglepő. :-)
Standard felszerelésnek tűnik ezen a járaton
És ha már "villamossal" kezdtük, akkor fejezzük is be villamossal. De igazival. 2 hete, hogy üzembe helyezték Zhuhai első villamos vonalát. Az első hétre ingyenes utazás volt hirdetve a vonal népszerűsítése érdekében, de akkor valahogy nem jutottam el oda, tegnap viszont bekattant valami és munka után megindultam megnézni a villamost. A dizájnos megállóban 4 jegykiadó automata is volt, a két kisebbiken a piros Üzemen kívül felirat világított, a másik kettőnek pedig totál sötét volt a képernyője és nem reagált semmilyen gomb nyomásra... Rövid várakozás után jött is a villamos és a megállóban lévők ugyan úgy jegy nélkül felszálltak, így gondoltam én is megteszem - legrosszabb esetben játszom a hülye turistát.
Érkezik a szerelvény - a fű igazi
Alig csukódott be az ajtó jött is egy fehér inges-nyakkendős úriember, és már készültem a magyarázkodásra, de ő készségesen az ülésre mutatott és kézzel-lábbal mutogatott, hogy hely van bőven, üljek le, nem biztonságos az állva utazás... Aztán a többi megállóban is ugyan úgy sötét volt a jegykiadó automata és mindenki más is jegy néklül szállt fel, így csak arra tudok gondolni, hogy a villamos népszerűsítő ingyen utazásos akció meg lett hosszabbítva. De nem tragédia a viteldíj sem, a buszhoz hasonlóan itt is 2 RMB (bő 80 Ft) lesz egy utazás ára. Az elkészült 1-es vonal 8 km hosszú és 14 megállója van. A honlapot böngészve megtudtam, hogy épül a 2-es vonal is, az 10 km hosszú lesz, a megállók pontos számáról nincs infóm.
A buszokon csak kínaiul, de a villamoson már angolul is olvashatod és hallhatod az utastájékoztatást
A poszt már korábban, a villamos kinézetű busz kapcsán megkapta a címét, és kicsit féltem, hogy végül nem fog passzolni a poszthoz - és mégis. A villamos áramellátása középsínes rendszerű, szóval nincs felsővezeték, nincs áramszedő. Ilyen megoldás Európa több nagyvárosában is üzemel - az áramütés veszélye kicsi, mert a rendszer mindig csak azt a pár méteres szakaszt helyezi áram alá, ahol épp a villamos tartózkodik. Ennek ellenére a villamoson folyamatosan megy a tájékoztató animációs videó, hogy hol szabad átmenni a síneken, hogy a gyerek ne játszon rajta és a közelében, stb. A jármű 32m hosszú, de ha beindul a nagyüzem, akkor tervezik a 45m-es változat beszerzését is. 25-30 km/h átlagsebességgel robog végig a város északi részén a tengerparttól a nagyvasút egyik állomásáig. A megállókban egyébként nem csak azt tudod meg, hogy te melyik megállóban vagy, de azt is jelzik, hogy melyik irányba éppen melyik megállót hagyta el villamos a füvesített pályán, ami nem műfű, hanem valódi. Itt tudnak rá energiát szánni, hogy gondozzák.
A kép érdekessége a szürke ruhás néni: a végállomáson beugrik és kitakarít amíg a szerelvény átáll a másik vágányra
S ha már a gondozásnál tartunk: a képen látható egy szürke ruhás nő. Ő a takarító személyzet, aki a végállomáson beugrik a szerelvénybe és rendbe vágja amíg az átáll a másik vágányra. Ezt a megoldást otthon még nem láttam a városi közlekedésben (elnézést, ha valahol mégis csinálják!) és a MÁV-nál is csak immel-ámmal történik meg a művelet (csak zárójelben, hogy Japánban 7 perc alatt elvégzik a vonatok teljes takarítását a szemetes kiürítésétől a seprésen át az ablak tisztításon át az ülések utazási irányba állításával bezáróan - volna még mit tanulnunk...).
Bye-bye!