avagy a magyar nép nagy fehér gyermeke menni művelődni Kína

Mr Attila menni China

Mr Attila menni China

Itt van az Új Év, itt van újra... 1.rész

2017. január 31. - mrattilamennichina

Boldog Új Évet! - ismét. :-D

Nem őrültem meg, csupán most van a kínai holdújév kezdete. Vagyis január 28-án volt az első nap. Az előkészületekről külön terveztem írni, de borult a tervem. Erről később. Mivel a poszt önmagában elég hosszú lenne, ezért 2 részre szedve közlöm. Íme az első rész.

cny001.jpg

Tehát holdújév. A kínaiak az általunk is használt naptárrendszer szerint élik az életet, de a kínai holdnaptár szerint ünneplik az ünnepeiket. Persze van kivétel is: a január 1., az április 4., a május 1. és a Kínai Népköztársaság kikiáltásának ünnepe október elején. A kínai holdújév avagy Tavasz Fesztivál január közepe és február közepe közé esik, évente változó időben a Hold járáshoz igazodva. Ilyenkor mindent és mindenhol feldíszítenek, ahogy ez a lakóparkban is megtörtént.

cny002.jpg

cny003.jpg

cny004.jpg

Megjelennek a boltokban a vörös színű ajtó, ablak és lakás díszek, elárasztanak mindent a Hong Bao-k (avagy Red Envelope, vörös boríték, WeChat-en Red Packet), a vörös lampionok, a jó kívánságokat különféle módon terjesztő vörös-arany színű dolgok. A boltokban az eladótérbe beérve a kifüggesztett vörös lampionok és díszek fogadnak, közvetlenül utána a feliratok és ajándékok árasztják az üzenetet: új év közeledik! A teszkóban ezek után a vörös színű fehérneműk között kellett átballagni, és csak utána jutottál a normál árucikkek közé.

cny005.jpg

cny006.jpg

cny007.jpg

A majom éve leáldozott, jön a kakas éve, a majom évében megkezdődött sikerek beteljesítője. Éppen ezért rengeteg a kakast mintázó és megjelenítő dísz. Az ajtódíszeken a szerencsét jelentő felirat és sokszor a hal képe is megjelenik. Ha már Kínában élek, gondoltam legyek jó kínai, ezért kitaláltam, hogy lecserélem az előző lakótól itt maradt ajtódíszeket, de mire oda jutottam, hogy vegyek is, szinte csak hal mintás volt. Kérdeztem is Tendy-t, hogy mit jelent a kínai kultúrában a hal? Nos, míg Európában a hallal elúszó szerencse az elterjedt nézet, addig Kínában a vártál nagyobb plusz jövedelmet jelenti a hal. Innen üzenem a főnökeimnek, hogy az egész lakást körberagasztottam halas díszekkel és van még tartalékban is! :-D :-D

cny008.jpgRégi ajtódísz 1.

cny009.jpgRégi ajtódísz 2.

cny010.jpgÚj ajtódísz 1.

cny011.jpgÚj ajtódísz 2.

Az ajtódíszekről még annyit: majdnem mindegyikbe a jó szerencse van írva. Nem tudtam felismerni a karaktert, így átküldtem Tendy-nek a fotót. Ő visszaírta a jelentését. Így már értettem, de felfedeztem, hogy az ajtómon fejjel lefelé van felragasztva. Jót röhögtem magamban az előző lakón, hogy még ezt sem tudta és nem is kérdezett utána. El is küldtem a fotót Tendy-nek a felfedezésemmel. Ő meg rajtam röhögött nagyot. :-D Aztán elmagyarázta, hogy a kiejtésben a lefelé és a jön ugyanaz. Szóval ha kiteszem az ajtódíszt, akkor simán jó szerencsét kívánok, de ha fejjel lefelé rakom fel, akkor azt is jelzem, hogy a jó szerencse érkezik. Én most kicsit megzavartam a rendszert, mert normál irányban és fejjel lefelé is raktam fel az ajtóra díszt. :-D

Rengeteg helyen megjelentek a virágárusok, de még több helyen árultak mandarin fácskát. Szinte minden sarkon megjelentek a mandarin árus kordék, a boltokban is kiszúrta az ember szemét a mandarin. Kérdeztem Len-t az okáról. Először nem értette mit akarok a mandarinnal, mi az a mandarin: ez narancs. Aztán eszembe jutott Chris: kumkvat, narancs, mandarin, ezek variációi mind-mind narancs néven vannak emlegetve, maximum a szó végét még megtoldják valamivel. Len elmondta, hogy innen jön az újévi narancsozás (mandarinozás): a narancs első szótagjának kiejtése megegyezik a siker első szótagjának kiejtésével.

A kínai újév 5 napos munkaszünetet jelent, ebből egy az újév előtti nap, a többi pedig az újév első 4 napja. Sokan ezt még további szabadságnapokkal toldják meg, ezért szinte 2 hétre leáll egész kínai külgazdaság is. Nagy ünnep ez, ilyenkor a távolról jövök haza mennek a családjukhoz vidékre, együtt ünnepel gyerek, szülő, nagyszülő, dédszülő, ha vannak, akkor testvérek és azok rokonai. Túlzás lenne azt mondani, hogy ilyenkor kiürül Zhuhai és a többi déli város, de jóval kevesebb embert látni itt. A hét folyamán a kollégák, ismerősök is szépen lassan elpárologtak.

Vonzó volt a sok egybefüggő szabadnap, ezért eredetileg ebben az időszakban egy nagyobb utazást terveztem, de végül egyéb okok miatt a szabimat később használom fel. A módosult tervem miatt úgy voltam vele, hogy megnézem a 27-e estét, hogyan töltik a kínaiak, aztán a drága repjegyek között keresek valami olcsót és meglátogatom valamelyik közeli szigetet vagy várost. Csütörtök délben jött az értesítés, hogy mivel utolsó munkanap van az évben, így 16 órakor mindenki haza mehet, hogy tudjon még kicsit készülni a haza utazásra vagy éppen az ünnepre. 1,5 óra nyereség, jó lesz repjegyet keresni. Alig értem haza s már csörgött a telefon: Len, és az után érdeklődött, hogy hol vagyok, mit csinálok, mikor utazom? Mondtam neki, hogy változott a terv, még semmi sem biztos. Erre lerakta a telefont. ??? Aztán 3 perc múlva újra csörgött: csomagoljak, Lulu tudott még foglalni nekem is buszjegyet, megyek velük Lulu szüleihez kínai holdújévet ünnepelni. Este indulunk, 3 nap múlva térünk vissza, a fél 7-es buszt el kéne érnem, amivel visszamegyek Hongqi-ba... Nem szeretem, ha más osztja be az időmet, pláne, ha valaki úgy csinál nekem programot, hogy előtte nem egyeztet velem. Most viszont örültem, mert abszolút nem volt biztos, hogy lesz olcsó repjegyem, 5 nap hosszú, se jóga, se semmi, ahogy új ötletem sem, hogy Zhuhai-ban mit lehetne még megnézni.

Ahogy Len mondta, a busz este 9-kor indul. Ja, csak nem Hongqi-ból... Oda 9:20 körül érkezett. Azt tudtam, hogy Lulu kb. 350 km-ről való, korábban Len a térképen észak-keleti irányba mutogatta a város helyét. Szeretem tudni hova megyek, így leírattam velük kínaiul, majd megkerestem a térképen: hát igen, erőteljesen nyugati irányban van Zhuhai-hoz képest... 380 km, kb. 4,5 óra az út. A busz megérkezett, Lulu bőröndjét bedobtuk a hasába és felszálltunk. Fizetni nem kellett, csak a nevet mondani: Lulu+2 fő. Ja, oké, interneten fizetve lett - gondoltam én. Aztán amikor már megtelt a busz kb. 46 megállóval később, akkor jött a srác, hogy beszedje a buszjegy árát.

Nem voltam boldog, mert sötét volt és nem lehetett látni a tájat, így aztán bóbiskoltunk hármasban az utolsó sorban. 1:50-re értünk Gaozhou-ba. A bőrönd begyűjtése után kerestünk egy sofőrt és elmentünk Lulu szüleinek belvárosi lakásához. A kocsiból kiszállva Len közölte, hogy akkor megyünk enni. "Mi van? Hajnal 2 van, mi lesz az alakommal?!?" Na jó, ez utóbbi csak vicc, mert soha nem érdekelt, hogy mikor eszek - de hogy ők ilyenkor is elmennek enni?! És a hely tele volt, alig bírtunk leülni... Leves, sok tésztával, belefőzött káposztával, csirkehússal. Kifejezetten finom volt! Vacsora után Len elmondta, hogy most Lulu szüleinek lakásába megyünk, de ne lepődjek meg: nagy lakás, mert Lulunak még van 2 öccse is, szóval kell a sok szoba, mi most itt alszunk, majd másnap délben elmegyünk Lulu szülőfalujába a szülőkhöz. 8-O Jellemző a srácra, hogy lassan adagolja az infót - vagy fél, hogy megijedtek, vagy szimplán nincs az agyában - nem tudom... Amúgy régebben is észre vettem, de most még jobban megerősödött az érzésem, hogy nagyon lelkes a srác és jól menedzseli magát, de a szervezési (taktikai) dolgokban vannak gondjai - ebben Lulu a profi.

cny012.jpgÉrkezés Gaozhou-ba

cny013.jpgPótvacsora - hajnal 2-kor...

A lakás a kis utcai kajáldától nem messze, az út túloldalán volt - ránézésre nyolcker. Lepukkant 4-6-8 emeletes házak, szűk sikátorok, rácsos ablakok. Lulu ment elől, mi követtük a félhomályban: nagy, fényes, rozsdamentes acél bejárati kapu. Belül sima habarcsozott fal a vakolat. Vajon milyen lesz a lakás? Aztán az alsó szinten szépen műmárvánnyal körbefalazva az ajtók környéke. Ugyan ez ismétlődik az 5. emeletig, ahol Luluék lakása van. A nagy rozsdamentes acél bejárati ajtó feltárul és gyönyörű csillogó fehér műmárvány mindenhol, hatalmas LED TV, kényelmes kanapé a nappaliban, tágas szobák - ebből 4 -, konyha, étkező, fürdő - guggolós pottyantós WC-vel, hasonló megoldásban, mint anno Kevin lakásában láttam (csak itt a ruhák és törölköző fogasa nem a budi felett van). Gyors mosakodás és alvás. Én időben felébredtem és volt időm nézelődni. A szobámból (és a nappaliból) a nem is olyan szűk sikátor látszott a rácsos ablakon és erkélyen keresztül.

cny014.jpgRács mindenhol, mert a betörők a tetőről az ablakon keresztül támadnak

Aztán gondoltam, hogy kinézek a az étkezőből a másik irányba is. És ekkor jöttem rá, hogy mi otthon nagyon is elpazaroljuk a helyet: ott az a sok lapostetős magas épület és nincs kihasználva a tetejük... Hogy mit is láttam? Az alattunk lévő 3 emeletes épület tetején volt a tyúkudvar...

cny015.jpgA helykihasználás mesterei :-D

A várostól észak-nyugatra kb. 25 km-re van a kis falu, ami a végső úti célunk volt. Végig 2x2 sávos jó minőségű autó út vezet a félig lebontott dombok és banán ültetvények között. Helyenként új, díszes, helyenként a lélek által összetartott pici tégla házakat látni.

cny016.jpgMég Gaozhou

cny017.jpg

cny018.jpgBanán ültetvény

cny019.jpg

cny020.jpg

cny021.jpgA lélek tartja össze - de mellette a betonoszlopok az új, hatalmas ház alapjait jelzik

A falu ránézésre tényleg pici, kevés házzal - az a kevés ház viszont sok szobás, 2-3-4 szintes... Ilyen Luluéké is. Egy pici dombra hozott fel minket a kocsi, itt 4 egybe épült +1 külön álló házat láttam. Mint kiderült, ez mind a családé: itt lakik szülő, nagyszülő, dédszülő, nagynéni, nagybácsi, testvér, unokatestvér, stb. Annyi azért árnyalja a képet, hogy mindegyiknek van egy lakása a városban is, ide csak időnként hétvégén és az ünnepekre jönnek, s csak a már nyugdíjasok laknak itt. A házak még nem teljesen elrendezett környezetéből látszik, hogy korábban kis házak voltak itt, s nem rég épültek ezek a nagyok.

cny022.jpgÉrkezés a faluba

cny023.jpgÉrkezés a faluba 2.

cny024.jpgLulu rokonainak a házai - ez lenne a nagy kommunista szegénység?

A házak szomszédságában banán ültetvény, gyerekként Lulu is sokat dolgozott itt. Amin meglepődtem: a banánfa 6 hónap alatt nő meg nulláról 3 m-esre és ezalatt leterem a banán is - persze ez napi törődést és sok vizet igényel. Ha nem Lulu mondja, akkor nem hiszem... De hogyan lehet a banánt napi szinten ellátni vízzel, ha nem vagy "otthon"? Ahogyan a képeken is látszik, a banán ültetvények a mélyebben fekvő területeken, avagy kis gátakkal körül vett sík területeken találhatóak. Ezt aztán szivattyúval el lehet árasztani vízzel - vagy automatán időkapcsolóval, vagy valamelyik faluban élő embert a munkára felbérelve. A képeken látható zsákok a banán védelmét szolgálja: egyrészt az időjárás, másrészt az állatok ellen. Harmadrészt pedig a banán alakjának kordában tartására (ezáltal későbbi könnyebben szállíthatóságára) szolgál.

cny025.jpg

cny026.jpg

cny027.jpg

Mára - és bemelegítésenek - ennyit, folytatása holnap következik. :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mr-attila-menni-china.blog.hu/api/trackback/id/tr112152039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása