avagy a magyar nép nagy fehér gyermeke menni művelődni Kína

Mr Attila menni China

Mr Attila menni China

Következő látogató: Merbok

2017. június 13. - mrattilamennichina

Ha nyár és ősz valamint Dél-Ázsia, akkor tájfun - és ez nem a thaiföldiek tréfája. :-D Tegnap megérkezett hozzánk a szezon első tájfunja a Merbok.

merbok1.JPGA Merbok útvonala - a felső kék pont a jelenlegi helyzete

Legalábbis annak harangozta be a kínai média, a Trópusi Ciklon Előrejelző Központ viszont csak trópusi vihar besorolást adott neki. Miért is?

Ha a légköri képződmény zárt légkörzési rendszert alkot és szélsebessége nem haladja meg a 61 km/h-t, akkor trópusi depresszió, ha a szélsebesség 61-117 km/h akkor trópusi vihar. 117 km/h felett van 4 tájfun és egy szupertájfun kategória. Ezt a 7 jelenséget összefoglalóan trópusi ciklonnak nevezik. Átmérője 400-1500 km lehet, a szélsebesség 240-350 km/h is, a mag légnyomása pedig 900 hPa-nál is kisebb lehet. A magban nincsenek felhők a lefelé mozgó légáramlatok miatt, 15-40 km átmérőjű lehet és ezt nevezik a ciklon szemének (de a trópusi depresszió esetében ritkán alakul ki, trópusi vihar esetében néha nem alakul ki). A szemet gyűrű alakú felhőfal veszi körbe, itt a legerősebb a szél és az esőzés. Legalább trópusi vihar kell, hogy a spirális felhőkarok a felhőfalon kívül kialakuljanak - a felhőkarokban szintén erős szél és esőzés van. A trópusi vihar és a tájfunok kapnak nevet vagy számot, attól függően, hogy melyik Előrejelző Központ regisztrálja.

screenshot_2017-06-13-08-27-14.pngA Merbok útvonala (kínai idő szerint 8:27-kor) és a trópusi ciklonok besorolása.

Nos, tegnap hazafelé menet a kocsiban Jasper mutatta, hogy érkezik a tájfun amit Merboknak neveztek el, ami egy malajziai hely neve. Sok infót nem találtam a tájfunról, a legjobb követést és előrejelzést adó japán oldalt sem akarta megtalálni a kereső (persze, mert ggogle alapú a térképe, amivel Kínában nem sokra mész)...
http://agora.ex.nii.ac.jp/digital-typhoon/forecast/google-maps/index.html.en (Csak akkor látni valamit, ha van épp trópusi ciklon.)
Annyit azért sikerült a többiből is kihámozni, hogy este 11 körül érkezik és valahol Hongkong környékén fog elhaladni. Útközben néha kicsit szemerkélt az eső, így gyorsan átmentem a boltba, majd futóruhát öltöttem és elmentem futni. Hát, a szervezetem nagyon tiltakozott, kb. 1 km kellett, mire a lábam hajlandó volt ráálni a mozgásra (ma reggel Tamás is panaszkodott, hogy neki is kész szenvedés volt a futás). Mivel a vihar előtti csend még tartott, így elmentem gyorsan masszíroztatni is, mert éreztem, hogy a hátam nagyon be van kötve. Egy ideje már ugyanazt a csajt kérem, mert érzi mi kell nekem: a múltkor pl. végigsétált párszor a hátamon, most pedig könyökkel illetve alkarral zúzott le, de nagyon jó érzi, hogy mikor kell a combomat, a vádlimat vagy épp a bicepszet, tricepszet jobban megmasszíroznia. :-)

Masszázsból hazaérve aztán láttam, hogy egy rakás ember posztolgat és aggódik, hogy éjszaka jön a tájfun és világvége stb. A nyomkövetőm legfrissebb infója alapján viszont bőven Hongkong túloldalán volt várható 1-2 órán belül. Ezt közöltem is velük, amire mindenki szomorú lett - örültek volna egy tájfun miatti szünnapnak. :-P Magyar idő szerint este 5-kor (kínai este 11) beszéltem az otthoniakkal is, említettem a tájfunt és a várható érkezést. Akkor csend és nyugalom honolt Zhuhai-ban - pedig épp kb. velünk egy vonalban Hongkong túloldalán járt a viharunk. Fél órával később aztán jött a szél és az eső, bár nem volt vészes egyik sem, én pedig aludtam egy jót. Reggel aztán enyhe szél, de annál hevesebb eső fogadott minket... Most (így ebéd időben) ismét csend és nyugalom van s csak este 9-10 környékére jósolják az újabb adag esőt.

merbok2.JPG

merbok3.JPGMagyar idő szerint délután 5-kor (itt este 11) itt járt, a nagy sárga körön belül 90 km/h szél is előfordulhatott - ilyen azért otthon is előfordul. Mi egyébként a Macau feliratnál vagyunk, Hongkong pedig a Shenzhen feliratnál lévő fekete vonal alatti részen terül el.

screenshot_2017-06-13-08-22-06.pngAz időjárás reggel - azóta csak a hőmérséklet emelkedett 26 fokra, és csak pár csepp eső van néha

Ahogy az őszi tájfunoknál is írtam, most is megismétlem: a mi házunkkal nincs gond, az kibírja. Nagyobb veszélyben a relatív alacsonyan fekvő illetve összetákolt viskók vannak (előbbi a nagy mennyiségű eső, utóbbi inkább a szél miatt), bár a régióban jellemzőbben már csak mezőgazdasági célra használnak ilyen építményeket.

A Reuters délelőtti cikke: https://www.reuters.com/article/us-hongkong-typhoon-idUSKBN193176 Igaz angolul, de van pár kép, hogy milyen is ilyenkor az élet. :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mr-attila-menni-china.blog.hu/api/trackback/id/tr9612589095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása