avagy a magyar nép nagy fehér gyermeke menni művelődni Kína

Mr Attila menni China

Mr Attila menni China

Oriental Pearl Tower és az Old Street

2017. június 25. - mrattilamennichina

A posztot egy köszönet mondással szeretném kezdeni, de nem akarom túlhúzni, mint az Oscar-díj átadón, ahol a szomszéd nagynénjének a macskájának a nyávogását is megköszönik. Tehát, köszönet a magyar főnökeimnek, akik úgy gondolták, hogy a shanghai-i vevőnek szükséges azonnali technikai segítség legjobb módja, ha engem átreptetnek Zhuhai-ból és személyesen konzultálunk a dolgokról. A kérés múlt csütörtökön délután érkezett, szerda reggel pedig már a gépen ültem. A poén a dologban, hogy jó pár héttel ezelőtt erre a két napra szabit terveztem egy shanghai-i látogatásra, amit aztán végül elnapoltam - az égiek viszont úgy gondolták, hogy mégis mennem kell. :-D

img_20170621_210553.jpgBalra az Orientl Pearl Tower, jobbra a Shanghai Tower - a kép csal, ez utóbbi a magasabb, de távolabb van

A vevővel a meetinget szerda délutánra terveztük, s bár 2,5 óra a repülőút, én azért a reggeli 8:40-es gépre foglaltattam jegyet, mert a 10:25-öst kicsit későinek éreztem, annak ellenére, hogy még azzal is időben érkezhettem volna. Valamit érezhettem... 8:15-kor kiírták, hogy a gépem kéni fog - csak azt nem tudtam, hogy mennyit... A hangosbemondó közben azt is hozzátette, hogy az időjárás miatt. Aztán otthonról jött az infó, hogy a Flightradar szerint 1 órát késik a gép indulása, úgyhogy a későbbiekben én is onnan tájékozódtam, mert az több infó volt, mint amit a retéren be tudtam szerezni. :-P Tény, hogy az esőfelhők jöttek mentek és néha durván szakadt, de a 8:55-ös Shanghai Airlines által üzemeltetett járat azért elindulhatott... Kicsit vicces. Közben a 10:25-ös járatot törölték, még jó, hogy végül nem arra fogaltattam, mert ki tudja melyik járattal tudtam volna utazni... Többszöri módosítás után végül 12 óra tűnt a legesélyesebbnek. Jó jelnek vettem, hogy 11-kor elkezdték bepakolni a bőröndöket s közben a kapitány is körüljárta a gépet. 11:40-kor aztán megkezdődött a beszállás, de felszállni így is csak 12:25-kor tudtunk. Ahogy a Flightradaron nézem, a héten egyszer nem indult el időben a járat, 1-3 óra csúszása mindig volt. :-/ Hiába na, a kínai belföldi járatok ilyenek, 1 óra késés szinte normál üzem, és a 3 óra sem drasztikus. Xiaomin gépe a múltkor röpke 4 óra késéssel indult, pár hónapja pedig Tamásnak sikerült egy 7 órás késést összehozni szintén Shanghai-ból. Tanulság: Kínában belföldi járattal átszállást lehetőleg ne tervezz, utazz direkt járattal...

img_20170621_081331.jpgA gép időben kész volt - csak az időjárás volt problémás

img_20170621_100415.jpgKésik, késik, késik, törölve, késik, késik, késik, elvileg 13:00-kor indul...

img_20170621_115036.jpgKínai belföldi járaton még a Flight Mode sem megengedett: kapcsold ki totál a telefont - a nagy nemzetközi utazó kínai útitársammal megállapítottuk, hogy valószínűleg egyszerűbb kikapcsoltatni, mint elmagyarázni nekik, hogy mi az a Flight Mode :-D

img_20170621_123217.jpgA kép "közepén" a sziget Makaó Cotai illetve Makaó Taipa, belőle balra jön 3 híd, az visz Makaó Peninsula-ra

img_20170621_123249.jpgA kép közepén a majdnem függőleges fehér sáv a Zhuhai-i főpályaudvar. Tőle felfelé az az íves cucc a kínai-makaói határ, azaz a Gongbei Port. Ezektől jobbra Makaó Peninsula

img_20170621_125821.jpgEbéd a repülőn - mintha az uzsonnás dobozt pakolták volna eléd. :-D A tészta önmagában nem nagy cucc, de a szósszal elég finom lett. A dobozban banán és egy zsemleszerű péksütemény kapott helyet a műanyag evőeszközök mellett.

Felszállás után szlalomoztunk egy sort. Amit a Flightradaron nem látni, azt látni a gépből: viharfelhők és felhőtornyok mindenfelé. Azt nem tudom, hogy odafelé hol sikerült elhagyni a felhőket, de visszafelé a monitorokon vetítették az út egy részét, és ott 8000 m-en léptünk ki a felhők közül, bár távolabb ott is látható volt még pár fölénk nyúló felhőtorony... Shanghai felett aztán köröztünk egyet, majd leszállás után busszal vittek be minket a terminálhoz. A buszon az egyik német cég alkalmazotta meg is jegyezte, hogy eddig még nem buszozott Shanghai-ban, mire a kollégája a késést jelölte meg okként, és gyorsan el is képzelte a torony-repülő közötti rádiókapcsolatot:
"- CZ3689 tegyen egy kört, önök lesznek a 12-ikek.
- Itt CZ3689. 12-ikek? 3,5 óra késéssel indultunk, nem ártana leszállni...
- CZ3689, a 22-ik akar lenni? Tegyen egy kört és 12-iknek leszállhat."

Az eredeti 10:55 helyett sikerült 14:30-ra meg is érkezni, s a hotel becsekkolást kihagyva egyből a vevőhöz vitt a kocsi, amit a shanghai-i kereskedő irodánk küldött értem.

img_20170621_154944.jpgKeresztül Shanghai-on

img_20170621_161301.jpgShanghai-t elhagyva - tegyük hozzá, hogy jó időben érkeztem

img_20170621_184451.jpgEgy Kína szerte szokványos (autópálya) kereszteződés: 4 vagy több szint. Felül és alul átvezet direktben, a köztes szinteken pedig becsatlakoztatja a kanyarodó irányokat, esetleg még a közelebbi utak forgalmát is.

Este fél 8-ra a hotelbe is eljutottam, s becsekkolás után megindultam keresni némi vacsorát és felfedezni a várost. Nem tudom direkt volt-e így a foglalás (a hotelt a shanghai-i iroda intézte), de a hotel ajtajától 20m-re volt a metró lejárat, amivel néhány megállót utazva a város jelképeinek számító látványosságokhoz jutottam: az Oriental Pearl Tower-nél van a metró megálló, s onnan némi sétával könnyen eljutni a Shanghai Towerhez is. A felhőalap valahol 400m környékén mozgott, mert időnként betakarta a 468m magas Oriental Pearl Tower (ami tulajdonképpen egy dizájnos rádió- és TV-torony) tetejét, a 632m magas Shanghai Towernél meg vadászni kellett azokat a másodperceket, amikor a vonuló felhők között látható volt a teteje is. Őszintén szólva, ez utóbbi nem tetszik annyira, túlhízott, a guangzhou-i Canton Tower sokkal kecsesebb, sokkal szebb. Viszont az Oriental Pearl Tower tényleg benyomáskeltő és vonzó kinézetű látványosság. Innen a folyópartra vezetett az utam, mert csak kb. 300m-t kell gyalogolni, viszont a látvány gyönyörű. A sétányon sétálva még a túlparti templom harangjátéka is áthallatszott. Ebben nem az az érdekes, hogy átjött a hang a folyó felett, hanem hogy harangszót hallottam - amióta Kínában vagyok azóta nem volt benne részem.

img_20170621_200708.jpgShanghai-i nyitó metrós élmény: az alagút falára led kijelzők vannak szerelve, és azon a szerelvény sebességével haladva fut a reklám. Így végig magad előtt látod a hirdetést - itt pl. rovarirtó szert reklámoznak.

img_20170621_201111.jpgA metrót a 2-es kijáraton elhagyva ez a kép fogad...

img_20170621_201115.jpg...balra nézve meg az Orintal Pearl Tower bújócskázik

img_20170621_201218.jpgKicsit előre menve jobbra hátra a Shanghai Tower-t is meglátni

img_20170621_201906.jpgForgalmasabb megállóban az esztelen tolakodást és rohanást megakadályozó korlátrendszeren keresztül tudod a buszt megközelíteni vagy elhagyni

img_20170621_202050.jpg

img_20170621_202730.jpgAzoknak, akik hiányolták az arcom :-D

img_20170621_210130.jpgA túlpartról harangszó hallatszott

img_20170621_212530.jpgI (我) love (爱) Shang (上) hai (海)

img_20170621_213658.jpgShanghai Tower - éppen látni a tetjét

img_20170621_215209.jpgOriental Pearl Tower - a tetejét azért ennek is takargatja a felhő...

A hónap elején Xiaomin is járt Shanghai-ban és küldözgetett képeket. Meg is kérdeztem tőle, hogy az egyik helyet merre találom, de a térkép keresője csak éttermeket dobott fel és azt sem a közelben. Így a shanghai-i kollégát kértem meg, hogy küldje el a hely koordinátáit, ami némi tanakodás (a haverjának segítő közreműködése...) után meg is történt. Este 9 volt és a térkép szerint a hely már bezárt, így folytattam a sétát a városban és egy másnapi korai reggeli és a nevezett hely meglátogatása mellett döntöttem.

img_20170621_234602.jpgAz est hátralévő részét Stella-val töltöttem :-D

Az esti repülőt necces lett volna elkapni (és így utólag visszanézve nem is sikerült volna), ha pedig annyit késik az indulása, mint a Tamásé múltkor, akkor tulajdonképpen alvás nélkül kellett volna dolgozni jönnöm, így a másnap déli gép volt megcélozva visszaindulásra. A kínai főnökeimnek sem volt ellenvetése, tekintve, hogy 1 perc 48 mp alatt futott át az engedélyezési körön a kiküldetési igényem. 8-O Igen, 1:48, és szólni sem kellett külön - csupán reggel jeleztem (mindenféle részlet nélkül), hogy ha a vevő visszaigazolja a látogatásomat, akkor délután indítom a kiküldetést...

Na de térjünk vissza Shanghai-ba. A hotelbe becsekkoláskor egy 50 RMB értékű reggeli kupont kaptam, ami végülis svédasztalos reggelire jogosított fel, de látszott, hogy inkább a belföldi utasok a célközönség, mert csak kínai étel volt (itt Zhuhai-ban a Pullman-ban és a Charming-ban is volt európai fogás, viszont a szárazföld belseje felé lévő hotelekben eddig csak a "- Miből lehet választani? / - Eszik vagy nem eszik!" :-D jellegű reggelivel találkoztam). Nem kell félni, jól laktam és a kijelentkezést követően 8 óra előtt már a metró felé ballagtam, hogy kipróbálhassam a reggeli csúcs embertömegét... A metróhálózat kiterjedt, többször is keresztezik egymás útját bizonyos járatok, egyszer nekem is át kellett szállni az Old Street-ig, vagy Old Town-ig, ki hogyan nevezi. Szerencsém volt, mert a nap a felhők miatt nem tűzött és az eső is elkerült.

img_20170622_083911.jpgAz Old Street közelében a metróból kijőve ezt látni - at Oriental Pearl Tower felismerhető, de a Shanghai Tower felső 1/3-a ismét elbújt a felhők közé

img_20170622_083921.jpgBalra nézve ezt fogadott

Az Old Street-et a metrómegállótól kb. 200m sétával lehet elérni és ha elég korán mész, amikor az üzletek még nem nyitnak ki, akkor totál olyan hangulata van, mintha egy, a régi kínai időkben játszódó film elevenedne meg, az épületeket nézve eszedbe jutnak a császárok, a földesurak, az ármánykodások, a szamurájok és a harcok, az a titokzatos világ, amiben valaha itt éltek az emberek, s szinte hallod az utcán sétáló nők selyem qipao-jának susogását.

img_20170622_084607.jpgItt már érződik az Old Street

img_20170622_084655.jpg

img_20170622_084827_hdr.jpgAz Old Street kapcsán leginkább ismert épület

img_20170622_085004.jpg

img_20170622_085143_hdr.jpg

img_20170622_085407_hdr.jpg

img_20170622_085457_hdr.jpg

img_20170622_085637.jpgA bizonyíték, hogy nem a netről letöltött fotók alapján írok :-D

img_20170622_085741.jpg

img_20170622_085814.jpg

img_20170622_085950_hdr.jpg

img_20170622_090822.jpg

img_20170622_091243.jpg

Aztán ha kinyitnak a földszinten lévő üzletek, akkor csökken a varázs és a modern világ kegyetlenül belelopja magát az élménybe - ennek ellenére még bőven benyomást keltő. Itt találhaó a YuYuan Park is, viszont nem mentem be, mert az idő nem lett volna elég rá. A nézelődés után becéloztam a metrómegállót s útközben megálltam az egyik ajándék árusnál (a kettő közül az egyiknél - a többi gondolom még nem nyitott ki). Hűtőmágnest akartam venni, így megkérdeztem a csajtól, hogy mennyi. Bennem a 15 maradt meg, így az "alkudni kötelező!" szabály értelmében a 3-at elhozok 30-ért gondolat merült fel, amit közöltem is a csajjal, mire ő rázta a fejét és értetlenkedett. Ekkor esett le, hogy ő 25-ért akarja rám sózni a mágnesét. Erre közöltem, hogy "bocsi, így nincs üzlet", de ő csak erősködött, hogy hozzak el 5-öt 100-ért. Én csak hármat akartam, így megindultam, erre utánam kiáltott és folyatattuk... A végén már ott tartott, hogy 3-at 40-ért odaad. Mivel nem voltam benne biztos, hogy lesz még egy hely, a reptéri shop meg tuti drágább, így végül állt az alku. :

 img_20170622_090155.jpgItt azért megtörik a varázs

img_20170622_090629.jpg

img_20170622_091015.jpg

img_20170622_092958.jpgSzabadtéri táncóra csütörtök délelőtt az Old Street melletti park sarkánál

img_20170622_093059_hdr.jpgUgyan innen még egy pillantás a tornyokra, majd irány vissza a mertóhoz

img_20170622_100725.jpg

Az Oriental Pearl Tower-t még le akartam fotózni világosban, így ott kiugrottam a metróból, aztán folytattam az utamat a 430-as élmény felé. A shanghai-i PuDong repteret megközelítheted autóval, busszal, metróval - és Maglev-vel. Eleve ez utóbbira pályáztam, viszont a közlekedése 5 időzónára van osztva: a reggeli, déli és esti időszakban 300 km/h a max sebessége, délelőtti és délutáni viszont van egy-egy rövid időszak, amikor a maximális 430 km/h sebességgel közlekedik (a honlapján megnézhető mikor). A 10:30-as indulást épp lekéstem, így a 10:45-ös délelőtti legutolsó leggyorsabb járattal sikerült utazni. Úgy rémlett, hogy 6 perc a menetideje a leggyorsabb járatnak, ezért 37-kor el is kezdtem figyelni a pályát, hogy mikor tűnik fel a 32-kor indult járat - és 38-kor meg is jelent a fényszóró a kanyarban, s rövidesen megállt előttünk a járgány. Amíg a túlsó oldalon kiszállt a nép, addig volt idő fotózkodni, majd beszálltunk. Belülről kissé leharcolt érzést keltett az ülések kinézete, de 13 évnyi üzem után mit várjunk. :-D Aztán 10:45:00-kor pontosan megindult a szerelvény, rángatás nélkül, egyenletes gyorsulással. Az ülésbe paszírozós élmény is elmaradt, amit mondjuk repülőnél érzel és a sebessége sem tűnt fel. Pedig a 430 az 431, de sokáig nem lehet élvezni, mert egyenletes gyorsulással kb. 2 perc 50 másodperc alatt éri el a max tempót, kb. 2 percet halad így, majd elkezd lassulni, és megáll a két terminál közötti folyosó közepénél.

img_20170622_103854.jpg"Figyelem! Figyelem! A B vágányon Magl... Á, hagyjuk, már elment..." :-D

img_20170622_103924.jpg

img_20170622_103943.jpg

img_20170622_104816_burst4.jpgTudom, a MÁV erre azt mondja, hogy Photoshop... :-P :-D

img_20170622_105009_burst10.jpgFélreértés ne essék, nem a villanyoszlopot építették ferdére, és a busz sem ilyen hülye alakú - ez van, ha a telefon kamerája sorról sorra dolgozza fel az információt, a vonat viszont ennél gyorsabban halad. :-D

A sebességnek ára van. Pontosan nem tudom, de a városon belüli utazási költséggel kalkulálva metróval kb. 6 RMB-ből lehet elérni a belvárost - viszont bő fél órás utazással számolni kell. A Maglev 6 ill. 8 perc alatt teszi meg a 30 km-es utat (Szombathely-Vasvár 24 km és 20 ill. 25 perc... :-D ), viszont ez 50 RMB-be kerül (ha kezedben van az érvényes repjegy, akkor csak 40 RMB). Szóval a mertóhoz képest drága ez a kb. 2000 Ft, de taxival sem jutnál be olcsóbban, és az utazási idő jelentősen hosszabb lenne - és egyszer az életben azért ki kell próbálni, ha már ott van előtted a lehetőség! :-)

A repülőre a becsekkolás az utolsó pillanatban történt, mivel először rossz terminál felé indultam meg, aztán meg csak 2 ablak üzemelt... Jön a kérdés, hogy miért nem csekkoltam be online és miért nem nyomtattam ki a jegyet az automatából? Nos, próbálkoztam az interneten mindkét légitársaságnál, de közölte a rendszer, hogy ha belföldi utas vagyok, akkor ezt ne a számítógépről, hanem a telefonon a WeChat profiljukon tegyem meg - ami viszont full kínai, így ez a mutatvány bukott. Persze az ablaknál közölték, hogy a járatom késni fog, de várhatóan csak 30 percet. Ebből gyakorlatilag 1,5 óra lett, de különösebben nem aggódtam, mert az előző naphoz képest ez már fel sem tűnt. :-D

img_20170622_123727.jpgEgy kissé megkésve érkezett, így mi is megkésve indultunk

img_20170622_160558.jpgA szárnytartály végénél a Hongqi Mountain, tőle lefelé Jinwan, felfelé Hongqi

A végére pár szót a légitársaságokról: China Southern-nel mentem. Meglepett, hogy a 708 gépes flottájában a jellemzően nagyobb távolságokon üzemelő Airbus A380 és A330 valamint Boeing 777 és 787 is van a kisebb gépek mellett, de elszomorított, hogy a 737-esem ablakán alig lehetett kilátni a porcicáktól. A kényelemmel nem volt gond, az étel viszont úgy tűnik, hogy Kína szinten ugyan az, mert visszafelé a Shangdong Airlines járatán is ugyan azt kaptuk, csak más feliratú dobozban. Ez utóbbi légitársaság csak 737-800-ast repül, a belső szép tiszta, szép kék mintás üléshuzattal, egészen új és tiszta gép benyomását keltve. A biztonságra nagy figyelmet fordítanak, mert az út során többször is voltak szuper kis videók a fedélzeti kijelzőkön, hogy mit szabad és mit nem szabad a repülőn csinálni, mit nem vihetsz fel a repülőre, stb. Egy gond volt: a klíma ment ezerrel, de nem volt elég takarójuk, így jó pár utas panaszkodott és fagyoskodott. Ha legközelebb is utazni kell, akkor mindkét légitársasággal szívesen, viszont az biztos, hogy csak direkt járattal, átszállás nélkül. :-D

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mr-attila-menni-china.blog.hu/api/trackback/id/tr8612615099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása